سبد خرید 0

مشخصات سنگ های ساختمانی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 5 فروردین 1399 در ساعت 20 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کشور ایران به دلیل وجود رشته کوه های البرز و زاگرس دارای سنگ های معدنی غنی و با ارزش است که باعث وجود سنگ های ساختمانی متنوع شده است.

سنگ های معدنی مورد استفاده در ساختمان سازی بایستی ویژگی ها و استاندارد هایی را داشته باشند تا مورد تایید کارشناسان فن بوده و در ساختمان سازی استفاده شوند،از این رو قصد داریم در این مقاله به بررسی ویژگی های سنگ های ساختمانی بپردازیم:

در نگاه کلی سنگ های ساختمانی باید رنگ جذاب داشته باشند،مقاومت کششی قابل قبول باشد،در برابر فشار مقاوم بوده و نفوذ پذیری آن منطقی باشد،در برابر سایش و رطوبت مقاوم بوده و جلا پذیر باشد،به نحو مطلوبی برش بخورد،هزینه نگهداری پایینی داشته باشد،در آب حل نشود و یا بیش از 8 درصد وزن خود آب جذب نکند،مقاومت فشاری کم تر از 150kg/m2 نباشد،در برابر اشعه UV و تغییرات اب و هوایی مقاوم بوده و در نهایت صدای سنگ که باید یکنواخت و بدون لرزش باشد.

اگر میزان ضریب نرم شدگی سنگ بین 0/6 تا 1 باشد،از آن برای احداث ساختمان استفاده میشود.

از عوامل تحت تاثیر قرار دادن مقاومت سنگ ها : 1-فشار درونی   2هوازدگی   3-گرما   4-سرما   5-اتش سوزی

دلیل شوره زدن سنگ ها:

چنانچه رطوبتی که همراه خود نمک های محلول دارد از سطح سنگ تبخیر شود،مقداری نمک در سطح آن به صورت شوره و لایه ای هم در خلل و فرج سنگ باقی میگذارد،تداوم دور رطوبت-تبخیر موجب افزایش حجم بلورها و پوسته شدن سطح سنگ میشود،لذا سنگ هایی که متخلخل ترند در برابر نمک های محلول حساس ترند.

کسب استاندارد یک نوع سنگ و قرار گرفتن در دسته سنگ های ساختمانی به منزله قابل استفاده بودن آن در همه فضا ها نیست؛به عنوان مثال بهتر است سنگ های مرمریت در فضا های داخلی استفاده شوند و یا سنگ های تراورتن در کف استفاده نشوند تا در اثر رفت و آمد رزینی که جهت پر کردن تخلخل به کار رفته خالی نشود.

سنگ های ساختمانی طیف وسیعی از رنگ ها و زمینه ها را شامل میشود،به عبارتی به ازای هر سلیقه،نوعی سنگ که تامین کننده خواسته فرد باشد وجود دارد.

سنگ های طبیعی در دسته های گوناگون و متنوعی تقسیم بندی میشوند که بعضا نام معدن سنگ به عنوان اسم آن استفاده میشود که رایج ترین سنگ های سنگ های ساختمانی عبارتند از:

1-گرانیت   2-گابرو   3-ماسه سنگ   4-کواتزیت   5-دیوریت   6-مرمریت   7-مرمر   8-تراورتن

 1-گرانیت:

گونه ای سنگ های آذرین درونی است که از سرد شدن توده های مذاب شکل گرفته و جزو سنگین ترین سنگ ها به حساب میآید(چگالی2/75  gr/cm3) محکم و سخت است،در برابر ساییدگی مقاوم است،طرح و رنگ یکنواختی دارد،جهت مفروش کردن محل هایی با رفت و آمد زیاد مناسب است.

سنگ های گرانیتی هزینه برش و فرآوریی بیشتر از سنگ های آهکی دارد و به دو نوع طبیعی و رنگ شده یافت میشود.

 مطالب مرتبط:دانستنی های کلی سنگ گرانیت مروارید

 2-تراورتن:

سنگ آهکی متخلخلی است که از دسته سنگ های رسوبی به شمار می رود و این سنگ ها بجا مانده از رسوبات چشمه های آب گرم هستند.

اکثر سنگ های تراورتن مقاومت سایشی پایینی دارند،بنابراین به راحتی فرآوری میشوند؛اما مقاومت فشاری مناسبی دارند(مقاومت فشاری آنها از مرمر بیشتر و از گرانیت کم تر است.)اما استحکام و تخلخل پذیری بالای آن شرایط کار در محیط اشباع و ارتفاع بالا را فراهم میکند.

تراورتن به علت داشتن تخلخل،خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد و حفره های موجود در سنگ تراورتن باعث افزایش مقاومت آن در برابر آتش سوزی می شود.

سنگ تراورتن را می توان به دو صورت موج دار و بی موج برش داد.

 تراورتن دارای حفرات و سوراخ هایی است که بایستی در هنگام فرآوری سطح آن پر شود،وجود حفره در تراورتن باعث میشود در هنگام نصب،ملات سیمانی داخل این حفرات نفوذ کرده و از سقوط سنگ جلوگیری کند.

سنگ تراورتن به دلیل خوش برش بودن،برای استفاده در نمای حجمی قابلیت بیشتری دارد.

از معایب این سنگ میتوان به جذب آب به نسبت بالای آن اشاره کرد که این نقیصه با پیشرفت تکنولوژی فرآوری تقریبا پوشش داده شده است،استفاده از مواد پوششی(رزین) در زمان فرآوری و پولیش،باعث کم تر شدن جذب آب آن شده و از تاثیرات آن این است که سنگ دیر تر کثیف شده و کم تر در معرض هوازدگی قرار میگیرد.

 3-سنگ مرمر:

از دسته سنگ های دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک به وجود آمده و کانی اصلی آن کلسیت است

4-تراونیکس:

سنگی است که از ترکیب تراورتن و مرمر حاصل شده و با توجه به عبور نور از بخش مرمر آن،زیبایی خاصی برای موارد دکوراسیون و طراحی ایجاد میگردد.

5-مرمریت:

سنگ آهکی شکل گرفته از رسوبات دریاهای گرم و بی کران است که تنوع فوق العاده بالایی در ایران دارد.

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()