سبد خرید 0

کرونا و پسا کرونا

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | ﺳﻪشنبه 12 فروردین 1399 در ساعت 18 : 3 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ویروس کرونا که عامل بیماری(covid-19) است،دستگاه تنفس را تحت تاثیر قرار میدهد و علایمی مانند سرماخوردگی دارد؛در افراد دارای نقص سیستم ایمنی،افراد مسن و کودکان این علایم میتواند شدید تر باشد.

این بیماری اساسا از طریق قطرات ریز تنفسی از افراد مبتلا وقتی سرفه یا عطسه می کنند،بین افراد پخش میشود.

زمان در معرض بیماری قرار گرفتن و بروز علایم بین 2 تا 14 روز است.

از طریق شستن دست ها و تدابیر نظافتی می توان از سرایت بیماری جلوگیری کرد.

از علایم این بیماری میتوان به آبریزش بینی،سرفه خشک،اختلالات تنفسی،سرگیجه،گلودرد و بدن درد اشاره کرد.

 در حال حاضر درمان مشخصی برای این ویروس در دست نیست،اما تحقیقات در این مورد ادامه دارد،بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری عدم تماس دست به چشم ،دهان و بینی و شستن دست ها به صورت مداوم با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه است.

ماسک های یک بار مصرف باید کاملا روی دهان و بینی افراد را پوشانده و هر روز بایستی تعویض شوند.

از افرادی که دچار سرفه و عطسه هستند حداقل سه متر فاصله را حفظ کنید.

گوشی،کلید،دستگیره و درب خودرو ها باید مرتب ضد عفونی شوند.

شیوع کرونا در ایران باعث شد تا کشورهای عراق،ترکیه،قزاقستان،افغانستان،پاکستان،ترکمنستان،اردن و کویت مرز های خود را به روی ایران ببندند.

بسته شدن مرزها برای همسایگان ایران قابل جبران است،اما برای ایران شرایط متفاوت است،خصوصا اینکه در شرایط کاهش قیمت نفت و درآمد های نفتی،اتکای ایران به صادرات محصولات غیر نفتی است.

19 کشور جهان تمام مدرسه های خود را تعطیل کردند که باعث ضربه زدن به دانش آموزان در پایه های مختلف گردید.

ویروس کرونا تاثیر جدی بر گردشگری،اقتصاد و جامعه در تمام کشورها می گذارد.

 

 بیماری کرونا محکی جدی برای سیستم درمانی جهانی بوده و احتمال تغییر جدی توازن قدرت را در آینده نزدیک دارد.

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی:

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OCDE)در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که اقتصاد جهانی در سال 2020 با کندی شدید روند رشد روبرو خواهد شد .این نهاد مالی و اقتصادی بین المللی ضمن هشدار درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی،پیش بینی خود برای تولید ناخالص داخلی جهان را کاهش داد و در همان حال اعلام کرد دامنه و گستره کاهش رشد اقتصادی جهانی نا معلوم است.

کشور چین،اقتصادی به بزرگی 15 تریلیون و 300 میلیارد دلار که سهمی 17/5 درصدی در تولید ناخالص داخلی جهان دارد،چند ماهی بود که انتشار آمار های اقتصادی را نیز متوقف کرده بود،اما تازه ترین گزارش مرکز آمار و گمرک این کشور نشان از آسیب چشمگیر ویروس کرونا به اقتصاد این کشور دارد.

 معمولا بورس های معتبر جهانی نبض اقتصادی یک کشور هستند،به رغم دهها میلیارد دلار کمک های دولتی،بازار بورس شانگهای به ارزش بیش از پنج تریلیون دلار از نیمه ژانویه سال جاری تاکنون با افت 12 درصدی شاخص مواجه شده است.

در پی آن،مرکز آمار چین طی گزارشی که دوشنبه 26 اسفند منتشر کرد،گفت که طی دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی حدود پنج میلیون نفر در چین کار خود را از دست داده اند.

این گزارش میگوید که تولیدات صنعتی کشور طی این دوره 13/5 درصد به نسبت دور مشابه پارسال کاهش یافته است.البته تولیدات صنعتی در واحد هایی که توسط بخش خصوصی یا خارجی ها تامین مالی شده،بیش از 20 درصد کاهش یافته است،اما صنایع دولتی چین با هفت درصد افت تولید مواجه شده اند.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی(IATA) اعلام کرد:به دلیل شیوع کرونا در بسیاری از کشورها،احتمال دارد شرکت های هواپیمایی حدود 113 میلیارد دلار زیان ببینند.

ایران در حالی گرفتار کرونا میشود که اقتصادش تحت تاثیر تحریم ها دو سال متوالی رکود و کوچک شدن را تجربه کرده است.به گزارش صندوق بین المللی پول در سال 2018 و 2019 اقتصاد ایران 4.8 و 9.5 درصد کوچکتر شده است.صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیش بینی میکنند که اقتصاد ایران در سال 2020 با رشد صفر درصد مواجه باشد.

اگرچه حتی تا پیش از شیوع کرونا نیز دلایل بسیاری وجود داشت که نسبت به پیش بینی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی درباره رشد صفر درصدی در سال2020 مشکوک بود،اما شیوع کرونا راست از آب درآمدن این پیش بینی را دشوارتر میکند.

بخش ها و صنوفی از اقتصاد ایران که در معرض استفاده عموم هستند،نقطه اول اصابت هستند و به این شرح طبقه بندی میشود:

-صنف رستوران داران و سلف سرویس ها

اخرین وضعیت بازار این صنف در اقتصاد ایران حکایت از حجم 24 هزار میلیارد تومانی این صنف در اقتصاد ایران میدهد.

با توجه به وضعیت فرهنگی جامعه ایران مبتنی بر استفاده از خدمات این صنف به عنوان یک امر تفریحی،میتوان آسیب به این صنف را عمومی تر تصور کرد.

-قهوه خانه ها،قلیان سراها و کافی شاپ ها

-سفر های داخلی و درون شهری

-سفر های خارجی

-سینما ها

-کشاورزانی که محصولاتی برای صادرات در نظر داشتند و نمی شود برای مدت طولانی انبار کرد.

بی تردید شیوع کرونا در ایران،بر نقاط دیگری از اقتصاد همچون تجارت خارجی،بهداشت و خدمات وابسته،خدمات بانکی و سیستم توزیع کالاها اثر گذار خواهد بود،اما کم تر شدن شدت این خسارت به برنامه های دولت برای کنترل شیوع کرونا بستگی دارد. 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
طالبان و حق آبه هیرمند طالبان و حق آبه هیرمند وزیر بهداشت : قیمت دارو های سرطانی تغییری نمیکند. وزیر بهداشت : قیمت دارو های سرطانی تغییری نمیکند. از فردا کارفرمایانی که اتباع غیر مجاز را به کار گیرند به 3 تا 6 ماه حبس محکوم میشوند ! از فردا کارفرمایانی که اتباع غیر مجاز را به کار گیرند به 3 تا 6 ماه حبس محکوم میشوند ! برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می شود!!! برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می شود!!! امریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد امریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد شیشه و سنگ و سیمان درصدر افزایش قیمت یکسال اخیر بخش ساختمان شیشه و سنگ و سیمان درصدر افزایش قیمت یکسال اخیر بخش ساختمان اعطای وام بدون ضامن آغاز میشود ! اعطای وام بدون ضامن آغاز میشود ! معده درد را با سیب ارام کنید ! معده درد را با سیب ارام کنید ! سازمان بهداشت جهانی : 2022 میتواند سال پایان مرحله حاد کرونا باشد . سازمان بهداشت جهانی : 2022 میتواند سال پایان مرحله حاد کرونا باشد . سالی چند نفر از ایران می روند ؟ سالی چند نفر از ایران می روند ؟ کدام واکسن کرونا را در دز سوم تزریق کنیم ؟ کدام واکسن کرونا را در دز سوم تزریق کنیم ؟ نظام پزشکی برای سرپا ماندن مطب ها ویزیت باید 120 هزار تومان شود ! نظام پزشکی برای سرپا ماندن مطب ها ویزیت باید 120 هزار تومان شود ! جزییات شکست آمریکا در دزدی نفت آمریکا در آب های دریای عمان جزییات شکست آمریکا در دزدی نفت آمریکا در آب های دریای عمان چرا برخی افراد با وجود تزریق 2 دز واکسن بر اثر کرونا فوت میکنند ؟ چرا برخی افراد با وجود تزریق 2 دز واکسن بر اثر کرونا فوت میکنند ؟ فعالیت مشاغل از اول ابان مشروط به دریافت دز اول واکسن کرونا فعالیت مشاغل از اول ابان مشروط به دریافت دز اول واکسن کرونا رییسی : معوقات معلمان و خسارات کشاورزان پرداخت شود رییسی : معوقات معلمان و خسارات کشاورزان پرداخت شود هزینه های درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه هزینه های درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه شهریه دانشگاه آزاد 20 درصد افزایش یافت شهریه دانشگاه آزاد 20 درصد افزایش یافت ده فرمان ایت الله رییسی بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری ده فرمان ایت الله رییسی بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری ایران در صدر خریداران خانه در ترکیه در سال 2020 و رشد نزدیک به 10 برابری ایران در صدر خریداران خانه در ترکیه در سال 2020 و رشد نزدیک به 10 برابری
نمایش همه
علاقه مندی ها ()